Einde eerste maand bij de familie! - Reisverslag uit Azzano San Paolo, Italië van Shana Loones - WaarBenJij.nu Einde eerste maand bij de familie! - Reisverslag uit Azzano San Paolo, Italië van Shana Loones - WaarBenJij.nu

Einde eerste maand bij de familie!

Door: IK

Blijf op de hoogte en volg Shana

03 Maart 2007 | Italië, Azzano San Paolo

Vandaag, en nog exacter, ongeveer een uur geleden, ben ik hier voor een volledige maand! En wat voor een. Tis allemaal zo vlug gegaan, of zo lijkt het nu. Nieuwe foto's zijn trouwens sinds heden te bewonderen op My Space, btw.
Het wordt trouwens wederom een lange beschrijving, zet je maar schrap!

Goed, we zullen er nu maar eens aan beginnen zeker?

Ten eerste, etwas over de school en alles wat zich erin bevindt (levende wezens, iets minder levende wezens, zombies, leerkrachten,..). Ze zijn hier werkelijk te grappig in hun spiektechnieken! Het is namelijk niet makkelijk hier te spieken. Elk heeft een bank voor zich apart, en tijdens toetsen verschuiven we die zodat men niet kan afkijken. Verder is het een bank zonder "onderstuk" aan, waardoor je niet, zoals bij ons, een boek op je schoot kunt leggen om sporadisch je punten wat de hoogte in te helpen. Hoe doen ze het dan? Ze drukken alles af in minilettertype en plakken die briefjes dan overal waar het niet goed zichtbaar is, zoals de binnenkant van je arm, aan de onderkant van hun gom, etc etc. Tis werkelijk te grappig. Iedereen heeft minstens een stuk of zes van die dingen overal verstopt. Volgens mij besteden ze meer tijd aan het ontcijferen van hun spiekbriefjes dan aan het werkelijk maken van hun test!
In mijn klas zit trouwens een jongen, Mirko, en hij is gewoon te schattig! Hij is lelijk, daqt is waar, maar zo hilarisch. Hij is heel verlegen, maar nu had hij eindelijk een "date" met eem meisje van het eerste jaar, liep het allemaal een beetje fout. Hij had haar nog nooit gesproken, en ze hadden via sms afgesproken om tien na twaalf, midden in de les wiskunde voor ons dus, elkaar te ontmoeten bij de wc's. Hij is van pure zenuwen slechts om kwart na naar buiten durven gaan, en toen was zij al weg, in de overtuiging dat hij niet meer zou komen! Ik heb (een beetje) gelachen, maar had ook medelijden, t schaap! maar goed, k heb ze vandaag zien praten met elkaar, dus alles komt wel in orde.

Sinds deze week volg ik ook Spaans, en dat in het derde jaar (vergelijkbaar met ons vijfde). Het verschil in leeftijd is zo merkbaar! Al a tien minuten waarschuwden de meisjes naast me voor de "trutten" van de klas (wat zij waarschijnlijk als hun liefdadigheid van de week beschouwden, maar wat ik nogal.. raar vond overkomen), ze hebben verder ook allemaal prullerie van Snoopy, Diddl, Anne Geddes, Winnie de Poeh, Disney, noem maar op. De lessen zelf zijn saai, maar dat zijn letterlijk alle lessen hier, geloof me. En ik, na zes jaar college, kan het weten! Tijdens de lessen houd ik me vooral bezig met Italiaanse boeken lezen en sudoku's maken. In sommie lessen kan je gewoon niet anders, doe je dit niet dan val je gewoon in slaap.
De school functioneert hier heel anders, veel minder leerlingvriendelijk dan bij ons. ja, echt, Belgie is leerlingvriendelijk! Hier hebben ze geen examens door het jaar, enkel toetsen, en toch kunnen ze op het einde beslissen dat je je jaar mag herdoen, aan de hand van letterlijk alle toetsen die je gemaakt hebt. Hier telt dus elke overhoring, en kun je nooit je punten "ophalen", zoals wij, bij een examen. Verder hebben ze na hun vijfde jaar, vergelijkbaar met ons zevende jaar, maar het is hier verplicht (!) een groot examen, dat "esami de maturita" heet, en als je daar niet in slaagt mag je je jaar herdoen. Of, als je wegens rare omstandigheden dit examen mist, moe tje een jaar wachten voor je het opnieuw kunt doen. Ziekte is geen excuus, ze komen naar het schijnt zelfs naar je als je in het ziekenhuis ligt! Niet te geloven. Dit creeert natuurlijk enorme stress voor de jongeren hier, blijkbaar ligt het zelfmoordcijfer rond die periode veel hoger dan normaal! heb je doorheen het schooljaar trouwens niet genoeg punten, kunnen ze je ook op het einde van het jaar vertellen dat je de hele zomer moet studeren, omdat je dan in september testen moet afleggen voor de vakken waarin je zwak in bent. Slaag je hier niet in, mag je ook je jaar herdoen. Afgrijselijk systeem, vind ik het.

Maar goed, over naar leukere zaken!
Aangezien het vrijdag mijn verjaardag was, kwam mijn gastgezin 's avonds ineens af met een (kleine, de grote volgden de dag erop) taart, met 18 kaarsjes! Ze gaven me een armband met iets dat "zwarte opalen" heet cadeau. Zaterdag kwam dan ineens een massa volk toe, onder meer de oma, de tante en nonkel met twee dochters, een vriend van mijn gastmoeder en zijn zoontje, en een vriendin van Paola. We hebben toen allemaal samen twee (grote!) taarten verorberd, yum!

Die avond ben ik met paola en enkele van haar vrienden naar de cinema geweest, naar een film die "Notte prima degli esami.. oggi!" heet, t was een best leuke film! Ik had vooraf zoiets van "bjuk, nee, ik wil niet weer met haar vrienden mee om me toch maar buitenstaander te voelen", maar deze keer heb ik daar niks van emerkt! K heb me erg goed geamuseerd, gebabbeld en idioot gedaan, zoals gewoonlijk dus. Die angst, van erbuiten te staan, had ik gekregen door de vorige keer dat ik met hen meewas, gewoon om iets te gaan drinken, toen ze allemaal zlu vlug babbelden dat ik nauwelijks iets verstond of kon zeggen. Deze keer viel dat dus prima mee, vanavond ga ik weer met hen uit!

Van WEP heb ik eindelijk info gekregen over de door hen georganiseerde reizen, het is ondertussen bevestigd: ik ga onder meer naar Firenze, Venetie en Verona (zegt Romeo en Julia je iets?)! Verder heeft mn gastgezin gezegd dat we, als het iets warmer is, eens naar Rome gaan, voor een paar dagen! Whiej! Je kunt niet 5 maanden in Italie gaan wonen en NIET Rome zien, toch? Dat zou al te zielig zijn. K vind het echt super!

Deze week heb ik enkel gepland om met mn gastmoeder en gastzus mee te gaan naar de Italiaanse les die de moeder geeft aan Bolivianen, om eens te zien hoe ze t oet. We zijn al gewaarschuwd vooral niet vriendelijk te doen tegen de mannen, aangezien ze wanhopig op zoek zijn naar manieren om hier legaal te kunnen blijven, en meisjes van hier vormen daar een mogelijheid toe. Enfin, we moeten dus wat oppassen, paola en ik.

Tot slot nog iets over het weer. Tis hier echt abnormaal warm. Tis voor hen de warmste winter sinds het begin van de metingen, op de foto's zul je wel zien wat ik bedoel! Het is werkelijk zalig bijna elke dag de zon te zien en te voelen!

Goed, dat was het voor deze week! Gelieve allemaal veelvuldige berichtjes achter te laten, God zal t u lonen!

  • 05 Maart 2007 - 08:54

    Lore Loncke:

    Hey!Zeg kun je nog es het adres zeggen van je "myspace"?Goh zo chieck daj Italiaans leert...ik ben enrom jaloers...want kvin Thais eigenlijk niet zo'n mooie taal.Later ga ik toch gaan wonen in Italie denkek...kben verliefd op dat land.lore xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Azzano San Paolo

Shana

Het Adres: Shana Loones, Via Adamello 27, 24052 Azzano San Paolo (Bergamo), Italia

Actief sinds 03 Sept. 2006
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 22950

Voorgaande reizen:

28 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: